ENTREVISTA A LLUÍS GAVALDÀ

 

Lluís Gavalda

(Entrevista publicada al diari Avui el 16 d’agost del 2009)

Tot i els prop de vint-i-cinc anys que fa que es puja a l’escenari, en Lluís Gavaldà continua sentint-se patològicament nerviós abans d’un concert. Un símptoma inconfusible del molt que estima la seva feina.

Com viu un músic l’estiu?
Donant concerts. L’estiu és la temporada de l’any on ets més visible pel públic. La gent creu que és quan treballem més, però no és ben bé així. Quan toques la gent pot veure la feina que has fet, però aquesta feina és producte de molt mesos d’assaigs. Així que a l’estiu, bàsicament, el que fem és voltar pels Països Catalans i retrobar-nos amb gent que sorprenentment encara ens segueix després de tants anys.

Quants concerts heu donat Els Pets al llarg de la vostra carrera?
No porto la compta, però jo diria que uns 800.

I amb el temps continues tenint les mateixes ganes de pujar a l’escenari?
Les dues hores de concert és el moment que dóna més satisfacció a l’artista perquè pots veure de forma empírica que estàs fent feliç a la gent. Si el Paul McCartney o el Mick Jagger encara continuen és per això. El que sí que ha canviat és que abans tancàvem tots els bars d’allà on actuàvem i ara he d’anar al gimnàs abans d’un concert si no, ja no aguanto. Això sí, quan pujo a l’escenari, dóna igual si tinc angines, mal de queixal o el metge m’ha recomanat repòs, se’m passen tots els mals.

Creus que la música és terapèutica?
I tant, però per a mi i per tothom. L’ adrenalina que ens puja als músics abans de sortir a l’escenari provoca que no ens faci mal res. Ara, quan acabes tornes a estar fet un nyap.

Has citat al Paul McCartney i el Mick Jagger. Et veus actuant a la seva edat?
Actuar és una droga tan addictiva que no el pots deixar. En tot cas hauria de ser la gent qui és cansés de veure a l’escenari a un paio prim, calb i amb el nas llarg. La clau per continuar està en fer la feina que t’agrada sense caure en el ridícul.

Has sentit mai que feies el ridícul sobre un escenari?
Quan més gran ets més desenvolupada tens la sensació de ridícul. Amb vint anys tens una insolència que fa que surtis a l’escenari disposat a menjar-te el món, amb 40 desapareix. En canvi guanyes en professionalitat i tens una actitud de responsabilitat que et du a aprendre’t les lletres i les músiques.

T’oblides habitualment de les teves lletres?
És una de les gràcies d’Els Pets. Sóc molt despistat.

Quantes cançons has escrit?
Onze discos per dotze cançons, més les que no s’ha publicat, doncs vora les tres-centes. Ara, que valguin la pena sis o set.

Són moltes lletres per recordar.
El problema és quan estàs cantant i et preguntes ‘què ve ara?’ perquè ja l’has cagat. Has de deixar la ment en punt mort i anar fent.

Imagino que tindràs algun truc per quan això et passa.

Hi ha el clàssic que és dirigir el micro al públic perquè cantin ells, que a més et fa semblar enrotllat. I després, les primeres fileres als concerts d’Els Pets, que són les seguidores més fidels, ja saben que em passa això i em fan d’apuntadores. Fins i tot al final de les gires em porten pancartes amb els versos que saben que oblido més fàcilment.

Cada quan agafes la guitarra per composar?
Poquíssim. A casa només toco per fer duos amb el meu fill Lluch. No sóc d’aquells que es passen el dia practicant i treien solos, la guitarra només l’uso com una eina per fer cançons. I només composo quan em truquen i em diuen, que he de gravar un disc nou d’aquí a tres mesos. Aleshores em tanco a casa i em poso a escriure com si estigués treballant a una oficina.

Tu que ets un consumidor compulsiu de música. Quines novetats ens recomanes?
Aquest matí m’he aixecat i he gaudit molt amb el nou disc de Wilco. Últimament també estic al·lucinant amb el d’El Petit de Cal Eril, un noi de Guissona que ha fet una meravella de disc.

Responder

