ENTREVISTA A ROGER MAS

(Entrevista publicada al diari Avui el 23 d’agost del 2009)

“Aquesta feina la faig per imperatiu vocacional”

D’ell s’ha arribat a dir que és la veu més maca que ha donat mai la cançó catalana. Pot semblar una exageració, però escoltant el seu darrer treball, Les Cançons Tel·lúriques, no podem mes que estar d’acord.

Déu n’hi amb els elogis que t’han plogut?
No s’ha de fer massa cas del que et diuen, però és innegablement agraït sentir-se dir coses boniques.

Per cert, què és una cançó tel·lúrica?
Una cançó tel·lúrica és aquella que partint de la tradició, de la terra, es llança cap algun lloc més elevat. Com deia Eugeni d’Ors, tot allò que no és tradició és plagi.

Com va néixer la teva afició per la música?
Suposo que em ve de família. L’avi matern era músic i ma mare cantava. D’un vaig heretar el clarinet i de l’altra la guitarra.

Recordes el primer concert que vas donar?
El primer concert com a cantautor crec que va ser al Drac Màgic de Lleida, en la meva època universitària. Però anteriorment n’havia fet molts, sempre a segona línia, amb el saxo i el clarinet, amb les Pellofes Radioactives i amb l’Orquestra Solsona-70 i també els passacarrers de carnaval i de Festa Major, a Solsona, amb la Patinfanjàs.

Has arribat a tenir el privilegi de poder viure de la música?
Fa uns quants anys que em dedico exclusivament a aquesta feina i, com bé dius, cantant en aquesta llengua poder viure de la música és tot un privilegi del qual n’estic molt agraït. Anteriorment havia treballat de monitor d’esplai a la Granja Escola Can Joval i fins i tot havia arribat a donar alguna classe a l’Escola d’Esquí del Port del Comte. També vaig treballar un temps portant mobles a les cases per una botiga de mobiliari. Però tinc la sensació com si sempre m’hagués dedicat a la música.

Què faries si no estiguessis voltant els escenaris de mig món?
No sé pas a què em dedicaria perquè aquesta feina la faig per imperatiu vocacional.

Al teu darrer treball, Les Cançons Tel·lúriques, adaptes poemes de Verdaguer. Hi ha alguna de les seves obres que recomanaries com a lectura d’estiu?
Francament, el llibre que més m’ha colpit de Verdaguer és precisament el que conté els poemes que vaig musicar per aquest disc, el recull Al cel.

Tens en ment musicar més poetes?
De moment no, però els cantautors som prou donats a aquests exercicis.

Fa un parell d’anys ens vas sorprendre amb ‘Ni Una Sola Paraula’, una versió en català de la cançó de la Paulina Rubio. Mai t’has plantejat treure un disc de (per)versions.
Fa temps que tinc al cap fer un disc íntegrament de versions, un projecte que de moment és al calaix.

Qui t’agradaria que fes una versió d’alguna de les teves cançons?
Ui, qualsevol persona que faci una versió meva m’agrada. Sovint me n’envien gent que ho fa per plaer, a casa, i m’agraden perquè sempre són fetes amb ganes.

Crec que ja has començat a treballar en el teu nou disc, què ens pots avançar?
El disc és previst que surti l’any que ve i de moment seguim treballant-hi. Al MMVV d’aquest any hi presentarem ja algunes cançons en directe.

És l’estiu una bona època per escriure cançons?
Depèn de l’altra part de la feina: com més concerts i més feina de cara al públic menys temps i concentració hi ha per a fer noves cançons.

On t’agrada amagar-te o refugiar-te durant aquesta època quan no has de donar concerts?
O en un cap de marge o en algun cul de rasa, m’atrauen els límits de les coses.

Què és el millor que t’ha donat la música?
La quantitat de gent meravellosa que m’ha fet conèixer.
 

Responder

