ENTREVISTA A JORDI MOLLÀ

Amb un peu a Hollywood, on ha compartit pantalla amb actors com Johnny Deep, i l’altre aquí, Jordi Mollà és el protagonista de El Cónsul de Sodoma, pel·lícula que s’estrena aquesta setmana i on ha donat vida a Jaime Gil de Biedma, un dels poetes més rellevants de la generació del 50.

Què era el que més t’atreia del personatge del jaime Gil de Biedma?

JORDI MOLLÀ Sabia qui era però poca cosa més. Però això era el més interessant, perquè així no tenia cap tipus de prejudici. Al mateix temps, el guió era el millor que havia llegit en mlt de temps. S’explicaven moltes facetes d’aquesta persona, des de les més intimes a les més conegudes.

Quins recursos vas fer servir per construir un personatge tan complexe com aquest?

JM Vaig llegir la biografia escrita per en Miquel Dalmau. Curiosament, els seus poemes no van ser la principal font d’inspiració. De Televisió Espanyola em van passar arxius d’ell i escoltant la seva veu vaig començar a crear el personatge. Però realment on vaig descobrir més coses va ser al rodatge.

Què et va costar més a l’hora de ficar-te dins del Gil de Biedma?

JM Quan un personatge és tan complexe és gairebé millor. El guió estava molt ben escrit, i el director, el Sigfrid Monleon, estava sempre molt atent.

SO És més complicat donar vida a un personatge real, del que tothom pot tenir una imatge creada, que un de ficció, del que no es té cap referència?

JM El fet de tenir una imatge ja creada no em condiciona massa. No m’assalten les pors de les verisimilututs.

SO Has comentat que ha estat l’únic personatge que no t’has emportat a casa una vegada finalitzat el rodatge.

JM No volia que m’abandonés. És una persona de la que he aprés molt. A més va ser una persona que crec que va estar molt a prop meu.

Imagino que parles del dia que creus que el vas veure al Tetatre Lliure quan començaves la teva carrera com actor.

JM Sempre em quedarà el dubte, però tinc la intució que era ell. Tampoc vull investigar si era o no ell, hi ha certes coses que millor deixar-les així.

T’hagués agradat conèixer-lo?

JM De fet crec que el conec. No em fa falta estar físicament amb una persona per dir que la coneixo.

Quan acabes de veure la pel·lícula et deixa un regust amarg, perquè va ser un personatge molt obsesionat amb trobar el seu lloc al món. Creus que va ser una vida trista?

JM En el fons potser, però al mateix temps també s’ho passaava molt bé. Hi havia una ombra que el perseguia constantment, però sense ella el personatge no seria tan interessant.

Era un personatge amb una doble vida.

JM Doble, triple o quadruple. Hi ha molts Jaimes. A mi el que més m’ha interessat ha estat el Jaime més íntim i vulnerable.

Una de les coses que deia és que havia après a encaixar tots el cops que li anava donant la vida.

JM Era un home que va viure a etapescremant-les i creant de noves.

En certa mida com un actor.

JM Sí, tenia molt d’actor. Fins i tot la seva actitut i com anava vestit tenia molt de cinematogràfic, encara que el Jaime no era un gran amant del cine.

De les moltes facetes, sorpén la seva relació amb el seu pare.

JM És una relació d’aquelles que tens amb algú amb el que no està d’acord però que l’acceptes. Sobretot el pare amb ell, que esforç per entendre’l i acceptar-lo, més no pas a l’inrevés.

Fer aquesta pel·lícula t’ha despertat l’interés per rebifar la teva carrera literària?

JM No, espero que rebifi la meva carrera literària. Vaig escriure dos llibres fa anys, però ara estic amb altres coses. El Jaime a mi m’ha ensenyat altres coses, com que estar desubicat està molt bé. La gent diu que sóc raro, però no és això, és que no saps que tinc dins del cap. Jo comulgo amb tothom, però faig la meva vida, i això és molta del Jaime.

Responder

